Tuotepäällikkö, e-learning ja myyntikilpailu

25.02.2014

Aloitin pari vuotta sitten kauppiasomisteisen myyntiketjun kanssa yhteistyön. Aloitettiin rehellisellä myyntikilpailulla aikaan, jolloin ympäröivä maailma oli täynnä Kreikkaa, pankkikriisiä jne. – eikä kriisit tunnu loppuvan, päinvastoin. Myyntikilpailu meni hyvin ja kesti sen kolme kuukautta niinkuin pitääkin.

Kokemuksesta rohkaistuneena on nyt meneillään kuudes ”setti” myyntikilpailua samalle myyntiketjulle. Ketjun eri tuoteryhmistä vastaavat tuotepäälliköt ovat ottaneet palvelun omakseen ja tätä on kehtitetty tuotepäälliköiden tarpeesta edelleen. Mukaan on tullut verkon yli kouluttaminen, pop-up kisat, yhteisöllisyys ja kilpailun linkittäminen tuotepäällikön arkeen.

Tuotepäällikön arki tuntuu olevan ajan ja resurssien kanssa taiteilua, oman tuotteen huomioarvon tavoitteellista kasvattamiseta ketjun myyjien sielunelämässä, unohtamatta myynnin kasvattamista. Tuotepäällikön ja myyntikilpailun yhteiseen kulttuuriin on syntynyt prosessi, joka alkaa koulutuksella (ns. lämmittely), jonka aikana myyjät keräävät kysymyksiin oikein vastaamalla pisteitä. Kysymyspatteristoja on pääsääntöisesti neljä, jotka vaihtuvat 1-2 viikon välein. Pisteet, jotka myyjät saavat osaamisestaa eli oikein vastaamisesta, ovat lähtöpisteet tulevalle tuotemyyntikilpailulle. Johdannaisena tästä, jokainen myyjä hakee ja tutustuu tuotemateriaaleihin mahdollisimman hyvin, jotta saavat oikeat vastaukset kysymyksiin. Sivutuotteena myyjien osaamistaso asiakaskohtaamisissa tuotteiden kohdalla kasvaa olennaisesti.

Varsinaisen myyntikilpailun alkaessa, kilpailevat samanaikaisesti sekä myyntiliikkeet että yksittäiset myyjät. Tämä luo liikkeisiin paineita saada mahdollisimman moni myyjä mukaan ja joka samanaikaisesti kasvattaa tiimihenkeä. Yksilötasolla käydään sitten oman myyntitaidon siivittämänä reilua myyntikilpailua koko ketjun kaikkien myyjien kesken. Myyjät viestivät keskenään kilpailusivustolla välillä aika hurvikkaallakin sanoilla itseään ja toisia säälimättä – pilke silmässä.

Tuotepäälliköllä tästä koko ruljanssista on pelkkää iloa. Positiivinen pöhinä kentällä on kuin 10 kättä enemmän tuotepäällikön arjessa. Jokainen käynti eri liikkeissä alkaa luontevasti myyntikilpailujuoruilla ja jatkuu täydentävänä tuotekoulutusräppinä ja henkilökohtaisena opastuksena tuotteen saloihin. Nouseeko se myynti sitten? No kyllä nousee, tuloksia eri aloilta voi lukea tästä.

Tästä lisää myyntikilpailutuloksia M

Näyttökuva 2014-01-08 kohteessa 20.17.46Thomas