Tarjous tappaa yrittäjiä

24.10.2013

Otsikko on ”lainattu” blogisivustolta, jonka nimi on Pölli Tästä. Itse aihe eli saako asiakas tarjouksen vai ei on akuutti, eikä ihme. Jos Suomessa tehdään 30 miljoonaa Google -hakua päivässä, on johdannainen näistä hauista todennäköisesti muutama tarjous/yhteydenottopyyntö. Kuten Pölli Tästä blogisivuston kirjoittaja, törmään itsekin siihen realiteettiin, ettei tarjouspyyntöihin vastata. Miksi?

Lähtökohtaisesti myyjä on siinä luulossa, ettei asiakas tiedä mitä haluaa ja pidän tätä asennetta jo aikansa eläneenä ja jokseenkin vaarallisena yrityksen jatkuvuuden kannalta. Ja voihan se vaikuttaa siltä, ettei asiakas tiedä, mitä haluaa. Mikäli yrityksen yhteydenottokanava ei anna asiakkaalle mitään mahdollisuutta spesifioida tarvettaan, ei synny myyjälle tietoa. Myyjä, joka saa sähköpostiinsa asiakkaan nimen, s-postiosoitteen ja puhelinnumeron + yhteydenottopyynnön, ei anna myyjälle kovin selvää kuvaa siitä, mitä asiakas hakee. Tästä seuraa myyjän ”melkein kylmä soitto” asiakkaalle ja myyjä joutuu tekemään itsestään tyhmän ja kysymään – mitäs laitetaan. Ja tästä alkaa kaottinen sähläily tarjouskirjeiden muodossa.

Toisin mennään omien asiakkaitteni parissa, joissa olemme tehneet yrityksen tarjous/yhteydenottokanavat asiakkaille selkeiksi ja yksinkertaisiksi ”valitse tästä” painikkeiksi. Asiakas kertoo itsestään näiden valikoiden kautta eli differoi itsensä suhteessa yrityksen tarjontaan. Asiakkaan itsensä tuottama tieto ohjautuu automaattisesti oikealle tuotevastuulliselle oikeaan kylään saman tien, kun asiakas nappia painaa.

Tuotevastuullinen, joka tällaisen ”älykkään” tietokannassa olevan kyselyn saa, pystyy käyttämään samaa tietokantaa ja ”kääntämään” asiakkaan tiedot ja tarpeet Tarjoukseksi. On helppo soittaa asiakkaalle, kun on selkeä kuva siitä, mitä asiakas tavoittelee. Tuotevastuullisen/myyjän soitto ei ole enää tyhmä soitto, vaan asiallinen yhteydenotto ostavaan asiakkaaseen. Kaikilla on parempi mieli.

Thomas

Näyttökuva 2014-01-08 kohteessa 20.17.46