Suuret yritykset ja SAP/Salesforce

12.07.2011

Lisääntyneet pilvipalvelut, niiden keveys ja helppokäyttöisyys kirpaisee välillä tylyjä kommentteja SAP/Salesforce pakkokäyttäjien keskuudesta. Vaihdoin menneellä viikolla muutaman sanan asiakasmyynnistä ja uusien asiakkaiden hankinnasta vastaavan johtajan kanssa, joka kertoi, miten yritys investoi jatkuvasti konsulttipalveluihin, joiden tarkoitus on saada enemmän irti järjestelmäinvestoinneista. Konsultin avulla tiedot on hienosti segmentoitu, analysoitu, ajastettu, arvotettu jne. ja myyntijohto on näkemäänsä tyytyväinen. Vaan se myyjä, joka kentällä hyörii ja yrittää saada niitä uusia asiakkaita ja uusia kauppoja, ei koskaan tapaa konsulttia. Konsultilta jää kuulematta, että järjestelmä ei toimi kentällä, ei hyödytä myyjän arkirutiineja millään tavalla, on raskas käyttää ja syö sitä kallista myyntiaikaa päivästä. Lopputulemana myyjä ei järjestelmää sitten käytäkään.

Johtaja, jonka kanssa muutaman sanan vaihdoin, oli etsimässä pilvisovellusta, jonka avulla saisi myyjille siirrettyä SAP-järjestelmästä asiakastietoja helppokäyttöisen muotoon ja jonne myyjä voisi ilman suurempia muodollisuuksia raportoida uusista potentiaalisista asiakkaista ja tapahtuneista myynneistä. Ja tuntui löytäneen, elokuussa aloitetaan pilotointi.

Leave a Reply