SAP: CRM on kuollut

05.10.2014

Tivi julkaisi mielenkiintoisen artikkelin 24.9.2014.

”SAP: “CRM on kuollut”

Saksalainen ohjelmistojätti SAP kertoo luopuvansa crm-termin käytöstä puhuessaan asiakkuudenhallinnan ratkaisuista. Yhtiön lanseeraama uusi termi on Customer Engagement & Commerce (cec).

Tämä johtuu SAP:n mukaan siitä, ettei asiakkaan roolia voida enää hallita yhdessä kanavassa. Asiakkaat tekevät ostoksia verkkoselaimen ja älypuhelinsovellusten kautta sekä perinteisissä kivijalkakaupoissa.

”Crm-kokeilu epäonnistui. Tämän päivän asiakas edellyttää yrityksiltä uudenlaista toimintamallia asiakkaan sitouttamisen hallintaan”, sanoo Ariel Luedi, joka vastaa maailmanlaajuisesti SAP Engagement & Commerce -liiketoiminnasta.”

Kommentti:

CRM luotiin 1980-luvulla, eikä Customer Relationship Management -filosofia ole noista ajoista juuri muuttunut. Oli jo aikakin, että joku ”iso” taho tunnustaa CRM-filosofian menneen talven toimintamalliksi. Ja pakkohan asioiden on muuttua – internet pyöräytti ostokäyttäytymisen tuollaiset 180 astetta. Tämän ovat todenneet myös omat asiakkaani ja nyt mennä porskuttavat asiakkaiden muuttuneen ostokäyttäytymisen mukaisesti.

Kirjoitin tästä aiemminkin:

http://www.edealer.fi/blogi/906/