Printti sukeltaa, verkko porskuttaa – inbound liidit kasvussa

15.09.2013

11.9.2013 tuli kylmää vettä niskaan niille, jotka sitkeästi ja sokeasti toteuttavat Outbound -markkinointia. Tuore mainosbarometri kertoi saldoluvuksi -22, joka on koko 2000 -luvun toiseksi synkin. Mistä on kyse?

Ihminen näkee keskimäärin yli 3000 keskeyttävää mainosta päivässä. Samaan aikaan kun mainostajat keksivät uusia keinoja tyrkyttää tuotteita, me ihmiset keksimme uusia keinoja välttää niiden näkemisen. Pommitus on välillä niin julmaa, ettei sitä kukaan meistä voi käsitellä. On pakko sulkea silmät ja tukkia korvat. Jääkaapille aina, kun mainostauko alkaa, tai kelataan sen yli.

67% suomalaisista käyttää Internetiä päivittäin. 88% käyttää ainakin kerran viikossa. Lähes 3.7 miljoonaa suomalaista. Google hakuja tehdään Suomessa 30 miljoonaa kpl yhdessä päivässä! Tämä tarkoittaa vain ja ainoastaan sitä, että kun ihminen haluaa jotakin tai on kiinnostunut jostakin, tietoa haetaan itsenäisesti verkon avulla. Kun tieto on löytynyt, vertaillaan, tutkitaan ja pikku hiljaa alkaa syntyä päätös. Tämä päätös, jonka ihminen tekee, muodostuu inbound kontaktiksi niiden kohdalle, joita ihminen haluaa lähestyä. Ja auta armias, jos tällaiseen ei vastata – laiskat ja piittaamattomat päätyvät keskustelupalstoille ja inbound kontaktit jäävät saamatta. Ja sitten ihmetellään, kun kauppa ei käy.