Parvekeovien ostamisen sietämätön vaikeus

09.02.2014

Taloyhtiömme yhtiökokouksessa päätettiin uusia 8 kpl parveke/terassiovia. Taloyhtiömme asukkaat eivät ole oviasioiden ammattilaisia, joten lähdimme hakemaan kokonaisvaltaista toimittajaa asialle. Projekti lankesi kontolleni ja tein tarjousdokumentin aiheesta, kuvat, tiedot, mitä halutaan jne. Löysin Googlesta 7 potentiaalista toimittajaa (muita ei siis ole) ja laitoin näille näiden verkkosivujen kautta tarjouspyynnön 3.2.2014

Varsin mielenkiintoinen ja avartava projekti. Dokumentoin kaikki yhteydenotot ja tavat projektin edetessä ja tein tästä raportin, jonka voi lukea täältä. Raportti

Yrityksissä on panostettu selkeästi yhteys/tarjouspyyntöjen käsittelyajan nopeuttamiseen. Nopeus aiheutti myös ongelmia, on turhauttavaa ja jokseenkin ärsyttävää saada soitto myyjältä, joka ei tiedä yhteydenottajasta muuta kuin nimen ja puhelinnumeron.

Joissakin yrityksissä ensisijainen tavoite tuntuu olevan saada tapaaminen asiakkaan kanssa mahdollisimman nopeasti. Myyjän soitto, ehdotus tapaamisesta, tarpeiden kartoitus paikan päällä ja tämän jälkeen tarjous – tuntuu vastenmieliseltä ja tungettelevalta, eikä tähän ole mahdollisuuksia. Parvekeovet ovat suurelta osin standardituotteita, joten alkuun pääsee hyvinkin pelkillä mitoilla. Eräs myyjä totesikin saadessaan pdf-tiedoston: “tämä riittää mainiosti”.

Taloyhtiö on nyt saanut 3 tarjousta, joista yhdessä on selkeä virhe. Tarjouspyynnössä haetaan 2-lehtistä parveke/terassiovea 8 kpl asennettuna. Yksi tarjouksista tarjoaa 16 kpl 1-lehtisiä hinnalla, joka on kaksinkertainen muihin verrattuna.

Erityisesti hämmästyttää se, ettei yksikään ole soittanut tarjouksensa postittamisen perään. Tällä on myyntigenressä oma nimikin ja se on Tarjouksen jälkeinen soitto. Olen ilmeisesti tekemisissä ei-myyjien kanssa?

Ajatuksia projektista:

Projektissa mukana olleiden yritysten verkkosivujen yhteys/tarjouspyyntölomakkeiden uusintamietintä olisi paikallaan. Puhutaan markkinointiautomaatiosta, inbound/outbound -markkinoinnista, konversiopisteistä ja ties mistä. Asiat ovat kuitenkin varsin yksinkertaisia: asiakkaiden ostokäyttäytyminen on muuttunut – kiitos Googlen – ja tähän pitäisi reagoida. Eikä ole rakettitiedettä, vaan simppeliä maalaisjärkeilyä ja joka on suhteellisen yksinkertaista myös toteuttaa.

Kummastuttaa se, että yritykset panostavat Google -näkyvyyteen, verkkosivujen sisältöön jne., ja kaikkien näiden toimien olennaisimpana tarkoituksena on saada asiakas reagoimaan eli ottamaan yhteyttä (inbound). Ja sitten tämä arvokas yhteydenotto ohjataan tehtaan sentraalisantralle (käyntikortissa lukee Asiakaspalvelupäällikkö) sen takia, että tämä istuu perseensä päällä 8.30 – 16.30 työkuvansa takia ja voi siis hoitaa nämä triviaalit asiakasyhteydenotot ja välittää niitä myyjille kun ehtii.

  1. Mieti uusiksi yhteys/tarjouslomakkeiden sijainti verkkosivuillasi – ne pitää löytää helposti ja nopeasti
  2. Anna asiakkaalle mahdollisuus liittää mukaan liitetiedosto tai
  3. Rakenna lomakkeesta (landing -page) dynaaminen tietokantaan ohjautuva (ei sähköpostiin)
  4. Pitäydy yhdessä dynaamisessa lomakkeessa ja ohjaa kaikki sivustolla olevat konversiopisteet (bannerit ja muut kikottimet) tähän lomakkeeseen
  5. Jaa myyjille oikeudet nähdä reaaliajassa sisääntulleet asiakaskyselyt eli inbound -liidit

 

 

ThomasNäyttökuva 2014-01-08 kohteessa 20.17.46