Myyntireppurit – katoava ammattikunta?

16.05.2012

Ihan kaikki kaupankäynti ei vielä toistaiseksi kulje keskusliikkeiden kautta vaan kädestä pitäen myyjältä kauppiaalle. Maatamme kiertää tuhansia myyntireiskoja ja -tainoja kauppaamassa päämiestensä tuotteita myyntiliikkeille. Kun kauppa käy, on päämies tyytyväinen ja myyntireppuri palkkansa ansainnut. Kun kauppa ei käy, on päämies hieman kädetön – miten ohjata ja tukea reppureiden arkea myyntityössä edes jollain tavoin.

Hankitaan reppurille CRM, ERP ja ÖRK tuntuvat päämiehet ihan ensimmäiseksi ajattelevan ja siksi olen useita päämiehiä myös käynyt tapaamassakin. Päällimmäisenä huolena on konkreettisesti myyntireppurille tarkoitetun työkalun käytettävyys ja nimenomaan reppurin näkökulmasta. Ikähaitari on melkoinen ja tietotekniikan osaamin ihan yhtä levällään. A4 ruutuvihko taitaa edelleen olla se käytetyin muistiinpanoväline reppureilla ja se ei hirveästi päämiestä auta toiminnan kehittämisessä. Miten sitten…?

Oli onni tavata yksi tällainen päämies, jolla oli selkeä näkemys siitä, millaista tietoteknistä apua myyntireppuri tarvitsee. Se on älypuhelimessa tai tabletissa toimiva sovellus, jonka reppuri saa yhdellä klikillä käyntiin, toisella klikillä oman työpöytänäkymänsä esille ja kolmannella/neljännellä klikillä raportoitua päämiehelle, missä liikkeessä on käynyt. Jos reppuri haluaa ja osaa, voi sitten kirjata tekemisiään, kuvata myyntituotteiden esillepano liikkeessä tai vaikkapa hankkia lisää myyntiliikkeitä päämiehelle. Ja tietysti voi raportoida myynnit samaan syssyyn samaan sovellukseen – jos on tarvis. Ja kun tulee yksinäinen olo, voi reppuri laittaa saman sovelluksen kautta viimeisimmät kuulumiset muille reppureille. Tällainen edealer™ -sovellus asiakkaalle myös tehtiin.

Voi olla, että myyntireppureita ei enää ole 5 vuoden päästä, kun kaikki on pilvessä ja virtuaalisena. Mutta 5 vuotta on pitkä aika ja tämäkin pitäisi käyttää hyödyksi.

Leave a Reply