Miten Ville, 43v, toimitusjohtaja Härmästä, ostaa CMS -järjestelmän?

30.05.2014

Seurasin Linkedin B2B myyntiryhmässä keskustelua, jonka avasi Celectus ja aiheesta “Suutarin lapselle kengät!”. Yritys hakee käyttöönsä uutta myyntijärjestelmää ja kyseli Linkedin ryhmältä neuvoa – ja niitähän tuli. Laskin huvikseni, kuinka monta eri järjestelmänimeä keskustelijat tuottivat sessioon ja pääsin lukuun 14. Ja jokainen näistä tietty neuvoa-antavan mielestä se paras ja sopivin. Heitin myös oman vieheeni sekaan – tottakai.

Myyntiryhmän keskustelijat ovat alan ammattilaisia, teknologiaorientoituneita ja uivat pilvimaailman sovellusaltaassa kuin kotonaan. 90% esitetyistä sovelluksista operoidaan englannin kielellä.

Maailmalla markkinointi muuttuu teknologisemmaksi kovaa vauhtia, kuten markkinointiteknologian kartasta voi huomata. Kartassa on nyt 974 toimittajaa (2014), eikä mukaan mahtunut edes kaikkia suuria nimiä. Vuoden 2011 versiossa tutkassa oli 100 toimittajaa, nyt 10 kertaa enemmän. Kartta alla olevassa linkissä.

http://chiefmartec.com/2014/01/marketing-technology-landscape-supergraphic-2014/

Tuntuu sekavalta, eikä kuva ole selvempi edes yhden kategorian sisällä. VentureBeatin tuoreen markkinointiautomaatiokyselyn tuloksien mukaan 50% yrityksistä käyttää useita, jopa seitsemää markkinoinnin automaatioratkaisua samanaikaisesti. Kunnon sotku siis.

Mutta miten osaa ostaa Ville, 43v, alihankintakomponentteja teollisuudelle tuottavan yrityksen toimitusjohtaja, Kehä III:sesta 120 km päässä pellon laidalla istuvassa teollisuushallissa. Sähköposti on tuttu, excel menee jotenkuten, Linkedin ei kuulosta tutulta. Millä eväillä tämä kaveri päättää, hankitaanko firmaan Pardot vai Hubspot. Mitä eroa on Content Management Systemsillä tai Contact Management Systemsillä. Mikä on inbound liidi – never heard?

Ei muuten osta ollenkaan, ainakaan Linkedin B2B ryhmässä keskustelua käyviltä teknologiaguruilta. Ei siis minultakaan, ellen osaa muuttua ja samaistua Villen maailmaan ja luotsata tätä pienin askelin eteenpäin. Nopeiden kauppojen aika on ohi ja myynti muuttaa muotoaan. Lue alla oleva tutkimus myymisestä vuonna 2020.

http://www.slideshare.net/SalesCubes/sales-2020-the-future-of-sales-and-sales-management

Samalla on monilta jäänyt huomaamatta sisäänhiipivien kustannusten kasvu. Jos kerran muuttunut ostokäyttäytyminen vaatii yritysten verkkosivujen uudistamista esim. markkinointiautomaatiosovelluksen avulla, kasvaa pelkästään blogien tuottamiseen liittyvät kulut. Alla tutkimus aiheesta.

http://www.groovehq.com/blog/roi-of-blog?utm_content=bufferdd752&utm_medium=social&utm_source=linkedin.com&utm_campaign=buffer