Mistä inbound liidejä saa?

04.02.2015

pilvikuva Yli 90% Googlen kautta edealer™ sivuille tulevista kävijöistä löytää tiensä sivustolle ”liidi” hakusanalla. Sivun otsikko on ”Mikä on liidi?”. Seuraavaksi luetuin edealer™ verkkosivu on ”Mikä on inbound?”.

Liidi on ”vanha” ja yleisesti käytetty sana, jolla tarkoitetaan potentiaalista ostavaa asiakasta. Inbound sen sijaan on tuore ja on syntynyt ostokäyttäytymisen muutoksen johdannaisena – kiitos Googlen. Inbound tarkoittaa potentiaalisen asiakkaan yritykseen tekemää yhteydenottoa – yleensä verkkosivujen yhteydenottokanavan kautta. Ei siis ole ollenkaan sama, millaista yhteydenottofunktiota asiakkaalle tarjotaan. Fiksu sen olla pitää, koska sieltä ne ostajat tulee!

Kaikki kysely ja asioiden selvittely johtaa joka tapauksessa ja loppujen lopuksi yhteen ja samaan kysymykseen: Mistä niitä saa?

Mistä näitä inbound liidejä sitten generoidaan? Alla muutama lähde ja kaiken humpan taustalla tietty asiakkaiden muuttunut ostokäyttäytyminen.

Omat verkkosivut, sisältö ja yhteydenottolomake.

Oma pesä ensin kuntoon. Kun asiakas päättää itsenäisesti toteuttamansa ostoprosessin päätteeksi olla yhteydessä yritykseen lisätietojen, tarjouspyynnön tai muun yhteydenottotarpeen seurauksena, on olennaisen tärkeää, että yrityksen yhteydenottokanava on asiakkaalle helppo ja looginen täyttää.

Näyttökuva 2015-03-01 kohteessa 13.15.04

Simppeli ei välttämättä ole helppo ja looginen. Siinä vaaditaan asiakkaalta kirjoitustaitoa, jota ei välttämättä löydy. Mitä asiakkaan pitäisi Viesti kenttään kirjoittaa? Ja inbound liidin vastaanottajalle eli myyjälle ei oikeasti synny selkeää kuvaa siitä, mitä asiakas haluaa. Seurauksena on ”tyhmä” ensikontakti asiakkaaseen lisätietojen tarpeesta.

Vielä ongelmallisempaa asiakkaalle on, mikäli yrityksen asiakaspalvelu (at) yritys.fi kontaktikanava pitää erikseen kopioida sähköpostiohjelmaan ja sen jälkeen runoilla oma tahtotilansa ja tarpeensa tuntemattomalle. Ja näitä sivustoja tällä alkeellisella yhteydenottofunktiolla on todella paljon. Nämä eivät generoi inbound liidejä, päinvastoin.

Dynaaminen lomake

Dynaaminen yhteydenottolomake antaa asiakkaalle mahdollisuuden spesifioida omat tarpeensa suhteessa yrityksen tarjoomaan yksinkertaisten valikoiden avulla. Yksinkertainen on helppoa ja siksi tällaiset dynaamiset ”klikkivalinta” -painikkeilla operoivat yhteydenottolomakkeet generoivat myös enemmän inbound liidejä. Parempaa asiakaspalvelua samalla.

Näyttökuva 2015-03-01 kohteessa 13.53.49Dynaaminen, edealer™ sovellukseen ohjattu yhteydenottolomake määrittelee asiakkaan tarpeet selkeästi ja antaa myyjälle riittävät tiedot olla yhteydessä asiakkaaseen oikealla tarjoomalla.

Näyttökuva 2015-02-18 kohteessa 17.16.55

Dynaaminen yhteydenottolomake mahdollistaa myös inbound liidin tietojen kategorisoinnin omiin lokeroihinsa. Esimerkiksi Osto -painiketta klikanneet asiakkaat voidaan ohjata automaattisesti yrityksen Osto -osastolle ja oikealle myyjälle.

 

Julkiset kauppapaikat, portaalit ja SoMe

Oikotie.fi, Tori.fi, Nettiauto/moto/vene/kone.fi, Rakentaja.fi, Rpt.fi, Etuovi.fi, Linkedin jne.

tarjous

Kuluttajat tekevät miljoonia hakuja eri portaaleissa päivittäin ja siksi myös yritykset ilmoittavat tuotteistaan näissä portaaleissa. Jokaisessa portaalissa on jokaisen tuotteen tai palvelun kyljessä yhteydenottolomake, joka voidaan ohjata automaattisesti edealer™ sovellukseen. Testattu, toimii ja asiakkailla käytössä. Case Kalusteteollisuus.

 

 

Päämiehet, yhteistyökumppanit, jälleenmyyjät, messut ja tapahtumat

Asiakkaat hakevat tuotteita brändien nimikkeiden kautta ja ohjautuvat herkästi verkkosivustolle, josta tuotetta ei välttämättä voi ostaa. Näillä sivustoilla useimmiten kuitenkin löytyy yhteydenottolomake, jonka avulla asiakas pyritään ohjaamaan tuotetta myyvän yrityksen pakeille. Nämä kyselyt voidaan ohjata edealer™ sovellukseen automaattisesti. Testattu, toimii ja on asiakkailla käytössä! Case Vähittäismyyntiketju.

Päämies voi myös ohjata inbound liidit omaan edealer™ sovellukseen ja jakaa liidit omille yhteistyökumppaneilleen. Etuna tässä on se, että Päämies voi seurata, mitä kumppani annetuille liideille tekee. Sähköpostisiirtona tätä mahdollisuutta ei ole, eivätkä yritykset ”päästä” muita omiin asiakas/myynninohjausjärjestelmiin. edealer™ antaa mahdollisuuden rajata yhteistyökumppanin näkymiä siten, että vain olennainen esitetään tälle.

Huolto-organisaatio voi kentällä operoidessa lähettää myyntivinkkejä myynnille korjauskelvottoman tai päivitystarpeessa oleva laitteen kohdalla. Laitteen omistaja saa nopeaa palvelua vikaantuneen laitteen korjaamisessa.

Sen sijaan, että kerätään messuilla käyntikortteja, viedään asiakastiedot suoraan edealer™ sovellukseen.

Paljonko inbound liidejä tulee?

Hyvin verkkonsa verkkoon asetellut b-2-c yritys saa satoja liidejä vuodessa eri lähteistä. Alla on kuva erään kotimaisen toimittajan 11 kuukauden inbound liidien määrä (2180 kpl) ja käppyrä siitä, mihin aikaan päivästä inbound liidejä tulee sisään. Herää kysymys, onko virka-ajalla enää mitään substanssia asiakkaiden muuttuneessa ostokäyttäytymisessä.

dom inbound

 

Kun inbound liidejä tippuu kymmeniä viikossa yrityksen eri toimipisteisiin ja käytetään yhteydenottokanavana sähköpostiin ohjattua funktiota, ollaan kaaoksen reunamilla. Korjataanko asia 1980 -luvulla kehitetyllä CRM -järjestelmällä vai 2010 -luvulla kehitetyllä edealer™, Inbound Contact Management -sovelluksella on miettimisen arvoista.

Pikakelaa inbound b-2-c, jos kiinnostaa kuulla lisää, tilaa online -tapaaminen.