Miljoona ostajaehdokasta viikossa

08.06.2015

liidi vanhenee

”Saataisko me täältäkin ohjattua liidit edealer™ -palveluun?” Tähän kysymykseen on joutunut viime aikoina ottamaan kantaa useampaan otteeseen. ”Kyllä saadaan”, on poikkeuksetta ollut vastaus tähän kysymykseen. Mihin kysymys sitten liittyy?

”Median tehot ovat muuttuneet. Suurin ongelma on se, että median pirstaloitumisen myötä työkalujen tehot ovat alkaneet loppua. Ennen esimerkiksi Google oli kätevä tapa saada järkevän hintaista ja hyvin kohdistettua mainontaa, mutta senkin kustannustehokkuus hiipuu”, sanoo Ifolorin markkina-aluejohtaja Pekka Ketonen.

Yritykset hakeutuvat tänään verkossa sinne, missä myös asiakkaat ovat. Viritetään ”verkkoja” sellaisille markkinapaikoille, joissa voidaan olettaa potentiaalisten ostajien liikkuvan. Tällaisia ovat mm. rakentaja.fi, rpt.fi, nettiauto.com, oikotie.fi jne. ja tietysti SoMe-kanavat. Eksoottisempia ovat erilaiset asiakashankintaan erikoistuneet yritykset kute Aktive, Viimo/tiedox.fi ja luonnollisesti yritysten omat verkkosivut. Pelkästään NettiX –portaaleissa vierailee noin 800.000 ostajaa viikossa.

Nyt kokeillaan erilaisia keinoja ja kanavia asiakkaiden haalimiseen ja kaupankäynnin kasvattamiseen. Tämän kokeilemisen mahdollistaa se, että kaikista kanavista syntyvät inboundit ohjataan yhteen ja samaan työkaluun, joka lahjomattomasti kertoo, mikä kanava toimii ja mikä ei. Samalla se kertoo, missä ajassa näihin inboundeihin on reagoitu ja kuinka moni näistä konvertoitui kaupaksi. Inbound ostaa tosissaan.

Mittareita pitää olla ja niistä myös pidetään. Kuten asiakas totesi: ”ennen avasin ensimmäiseksi sähköpostin, nykyään edealerin”. Ei mene enää kauaa, kun yritysten johtajat nauravat niille ajoille, kun työpäivä ei käynnistynyt edellisen päivän nettimittareiden läpikäynnillä: montako vierailijaa palveluissa kävi, moniko käynti muuttui liidiksi tai tilauksiksi, paljonko olemassaolo maksoi per kävijä ja mitkä ovat tämän päivän tai viikon toimenpiteet tulosten parantamiseksi.

Seuraava lähivuosien haaste tulee olemaan asiakaspalvelu, joka digitalisoituu hurjaa vauhtia. Tuossa ei tehtaan sihteeri sivutoimisena puhelinpäivystäjänä enää toimi. ”GARTNER recently reported that by 2020 customers will manage about 85% of their customer service issues without talking to a human.”