Mihin verkosta tulevat asiakaskontaktit menevät?

30.07.2013

Yksinkertainen kysymys, jonka esitän aina, kun käyn asiakaskäynnillä. Vastausten kirjo on yhtä kirjava kuin kirjolohen kylki: toimitusjohtajan sähköpostiin, sihteerin sähköpostiin, myynnin yhteiseen sähköpostiin, Kööpenhaminan pääkonttoriin jne. Seuraava luonnollinen kysymys on, mitä niille asiakaskontakteille sitten tehdään ja vastaus yleisesti ottaen kuuluu, jotta ne jaetaan myynnille. Mitä sen jälkeen tapahtuu, ei oikein tiedetä tai ei haluta tietää, koska se on siirretty jonkun toisen vastuulle.

Tapasin toimitusjohtajan, joka sai n. 100 muun päivittäisen sähköpostin sekaan näitä asiakaskontakteja. Hänen suurin huolenaiheensa oli se, ettei kyennyt riittävän aktiivisesti selata näitä viestejä, poimia sieltä ne asiakaskontaktit ja välittää ne oikealle myyntimiehelle hoidettavaksi. Moni jäi hoitamatta…

Tämä tapaus veti hiljaiseksi. Eli asiakas teki hienon verkkokampanjan, sai sieltä asiakaskontakteja, jotka ohjautuvat digitoimiston serverille. Digitoimisto latasi päivittäin asiakkaalle excel-tiedoston ja lähetti sähköpostilla markkinointiosastolle, joka halusi tietää, miten kampanja menee. Markkinointiosasto toimitti tiedoston eteenpäin myynnille, jossa se jaettiin myyjien kesken ja lähdettiin kontaktoimaan. Viikko saattoi vierähtää, ennenkuin myynti pääsi töihin…

Toisinkin voisi tehdä… asiakaskontaktit automaattisesti myynnille suoraan.

Thomas Pälikkö

Leave a Reply