Markkinoinnin automaatio ja inbound liidi

24.11.2013

Markkinoilla on uusi ”ismi”, puhutaan markkinoinnin automaatiosta tai markkinointiautomaatista. Nämä ”automaatit” perustuvat lähes 100% amerikkalaisiin sovelluksiin kuten Hubspot, Eloqua ja Marketo. Ja automaatteja ne eivät todellakaan ole.

”Automaattien” idea pohjautuu pitkälle ns. suppilomenetelmään, jossa suppilon alkupäässä on suuri määrä suspekteja, jotka pikkuhiljaa erinäisten toimenpiteiden ansioista valuvat kohti suppilon kapeaa päätä, jalostuvat prospekteiksi ja tätä kautta liideiksi. Nämä erinäiset toimenpiteet ovat seuraavanlaisia pelkästään verkkosivujen osalta: rikas sisällöntuotanto, aktiivinen bloggaus, aktiivinen konversiopisteiden luonti ja testaus, viestintäautomaattien suunnittelu ja toteutus, inbound liidien ohjaus ja hallinta. Siinä on verkkosivuista vastaavalle tekemistä – ja miksei muillekin. Uuden ajattelutavan mukaan digitaalinen maailma osallistaa yrityksen kaikki tekijät vastuullisiksi – kaikilla on rooli yrityksen julkisessa digitaalisessa presenssissä.

Google -maailma on tuonut tähän ”automaattisoppaan” omat mausteensa, puhutaan outbound/inbound -markkinoinnista, konversiopisteistä ja liidin pisteytyksestä. Rakettitiedettä asiat eivät kuitenkaan ole, vaan ihan rehellistä ja yksinkertaista logiikkaa. Tähän prosessiin on nyt vain tuotettu suht fiksut sovellukset asioiden hoitamiseen – ja suht kovalla hinnalla (kts vertailu http://www.edealer.fi/hinnat/).

Markkinoinnin automaatiota voi harjoitella hyvinkin yksinkertaisesti automatisoimalla verkkosivujen kautta tulevien asiakaskyselyiden ohjaus oikealle instanssille. Samalla tulee aloitettua markkinoinnin ja myynnin yhteistyö – tämä kun on aika harvinaista vieläkin.

Thomas

Näyttökuva 2014-01-08 kohteessa 20.17.46