Joka ei reagoi nopeasti, on ilman tulevaisuutta

05.11.2014

Helsingin Sanomat. ”Joka ei reagoi verkosta tuleviin asiakkaan viesteihin, ei pääse edes tarjoamaan. Ei sellaisella ole tulevaisuutta”, Autotalo Laakkonen, toimitusjohtaja Timo Yli-Salomäki. ”Kuluttaja alkaa olla sellaisissa fiiliksissä, että enää ei voi vastata tunneissa, vaan minuuteissa”, Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.

Kommentti: Noista autoalan lasipalatseista on puhuttu jo pitkään ja ihmetelty niiden tarpeellisuutta. Samaan hengenvetoon päivitellään olematonta palvelualttiutta automyymälöissä. Siperia alkaa opettaa, ostokäyttäytymisen muutos on jo täyttä totta ja se aletaan noteerata.

Autoala ei ole yksin. Rakennan parhaillaan suoraa liidiputkea eri portaaleista mm. kodin kalustevalmistajalle, rakennusyritykselle, moottoripyörä-vene-pienkonekauppiaalle ja rakennushuolto-organisaatiolle. Kaikille on yhteistä useampi toimipiste ja se, että asiakaskyselyt on tähän asti ohjattu sähköpostiin ja josta seurauksena on ollut kaaos, hillitön härdelli ja liidien hoitamatta jääminen. Nopeus asiakaskyselyiden reagointiin alkaa olla kriittistä myös näillä toimialoilla. Ja tulee olemaan muillakin toimialoilla. Lisää faktaa tästä inbound b-2-c

Ei riitä, että yrityksen verkkosivuilla olevan yhteydenotto/tarjouspyyntölomakkeen (landingpage) ohjataan tietokantaan. Landingpage pitää olla dynaaminen eli sen pitää antaa asiakkaalle mahdollisuus spesifioida oma tarpeensa mahdollisimman helposti ja selkeästi. Eli jos landingpage kysyy asiakkaalta vain nämä: nimi, sukunimi, sähköposti, puhelinnumero ja lisätiedot viesti kenttään, jää monelta yritykseltä asiakaskontakti saamatta tai myyjä joutuu kontaktoimaan ja kyselemään typeriä. Tutkimusten mukaan 42% puhelimen käyttäjistä ei vastaa soitettuun puheluun, jos soittava numero on tuntematon. Vaikeusasteita siis riittää. Jos landingpage on ”fiksu”, pystyy asiakas kertomaan tarpeistaan enemmän ja yrityksen myyjä kykenee muodostamaan tästä tiedosta tarjouksen helposti ja nopeasti – eritoten jos on edealer™ käytössä.

Kun inbound liidit on saatu edealer™ hallintaan, on jo seuraava haaste edessä ja se on ns. etätapaaminen/etämyynti eli Inside Sales. Tästä lisää: CRM on myynnin jarru.