Inboundin älykäs hallinta kannattaa – liikevaihto +18%

12.05.2016

liidi vanhenee

Forrester Research totesi tutkimuksessaan jo vuonna 2013, että liidien hallintaan panostaneet yritykset saavat myyntiputkeen 50 % enemmän ostovalmiita liidejä 33 % pienemmillä myyntikuluilla. Ja näinhän siinä käy.

Järkeistimme 2014 pienkoneiden vähittäiskaupan asiakasyhteydenottojen hallinnan. Aikaisemmin kyselyt ohjautuivat sähköposteihin ja tänään edealer™ -palveluun. Tulos kasvoi 2,6 miljoonaa euroa ja liikevaihto +18%. Yleisesti alan markkinat laskivat Suomessa edelleen.

Haasteitakin syntyy. Vuodessa lähes 3000 inboundia (asiakasyhteydenottoa) on paljon myyjien käsiteltäväksi. Osa kyselyistä kun tuppaa olemaan suuntaa kyseleviä alustavia tunnusteluita.

Miten myyjät saadaan kohtaamaan ostoaikeissa olevat ja samalla vasta kyselyvaiheessa olevat kuitenkin hoidettua – nämä kun ovat niitä potentiaalisia tulevia ostajia. Yrityksen päälukua toimiva johto ei halua kasvattaa. Ratkaisu löytyi talon sisältä.

edealer™ -palveluun perustetaan ”uusi virtuaalinen toimipiste”, Sentraali. Tänne ohjataan yrityksen verkkosivuilta ne kyselyt, jotka eivät tule Tarjouspyyntö, Vaihto tai Osto -lomakkeista. Nämä menevät myyjille reaaliaikaisesti ja jopa älypuhelimeen, mikäli myyjä näin haluaa. Sentraaliin ohjataan Haluan lisätietoja, Soittopyyntö, Esitetilaus ja Yhteydenotto -pyynnöt. Ja Sentraaliin rekrytoitiin talon sisältä myynnin tukitoiminnoista vastaavat, markkinointiin kytkeytyvät ja osa hallintoa. Laajennettiin siis asiakaspalvelua talon sisällä rekrytoimatta yhtään uutta työntekijää.