Inbound ostaa tosissaan

24.03.2015

Yksinkertaisuus voi mennä överiksi

Löysin kiinnostavan kulkuneuvon Oikotien portaalista ja halusin tarjouksen. Portaali ei antanut muuta vaihtoehtoa kuin puhelinnumeron välittämisen kauppiaalle. Pikayhteydenotoksi kutsuvat funktiota.

Näyttökuva 2015-03-20 kohteessa 13.09.32Laitoin sellaisen menemään perjantaina klo. 13.08 ja 13.09 sain tekstiviestin, jossa kerrottiin, että liikkeen myyjät ovat varattuja tai liike on kiinni? Soittoa ei kuulunut koko viikonloppuna. On turhauttavaa odottaa soittoa, jota ei tule. Tuli pikavitutus.

Maanantaina laitoin toisen portaalin kautta samaan liikkeeseen uuden yhteydenottopyynnön samasta kulkuneuvosta. Tämä Otavamedian omistama portaali antoi mahdollisuuden täyttää lomakkeen, joka kysyy nimen, puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen. Ja vastaus tulikin sähköpostiin seuraavana päivänä.

Soitin piruuttaani kauppiaalle ja kysyin, miksi ensimmäiseen pikayhteys -kontaktiin ei reagoitu mitenkään. Kauppias kertoi pikayhteys -funktion tuottavan paljon epämääräisiä (ei suomea puhuvia) kontakteja ja siksi niihin reagoiminen on iso kynnys. Toisekseen kauppiaalla on usein niin kiire päivittäisten rutiinien kanssa, ettei vain ehdi päivystää luuriaan joka sekunti. Kolmannekseen pelkkä puhelinnumero ei anna mahdollisuutta lähestyä asiakas muutoin kuin soittamalla ja jos menee pitkään, asiakkaat ovat jo unohtaneet koko aiheen, eivätkä vastaa puheluun. Herääkin kysymys, miksi kauppias ylipäätään ilmoittaa tuotteistaan myyntikanavassa, jossa ainoana yhteydenottofunktiona on puhelinnumero? Muitakin kanavia kyllä on. Lue tästä lisää: Inboundit haltuun. Automatic.

Forrester Researchin 2013 tekemän tutkimuksen mukaan inboundien hallintaan panostaneet yritykset saavat myyntiputkeen 50 % enemmän ostovalmiita liidejä 33 % pienemmillä myyntikuluilla. Fiksusti verkot verkkoon viritelleet yritykset saavat satoja inbound liidejä. Haasteeksi muodostuukin niiden hallinta ja johtaminen.

Vähittäismyyntiketju tekee kauppaa.