Excel helvetti

14.09.2011

On tullut tavattua myyjiä viime aikoina ja yllättävän samankaltaisten ongelmien parissa tunnutaan pyörivän päivittäisissä rutiineissa. Yrityksillä, joilla on myyntiä toteuttava kumppani tai jälleenmyyntiverkosto, ei ole kanavaa, jonka kautta voisivat suht mutkattomasti toimittaa asiakastietoja kentälle. Yrityksen CRM-järjestelmään kun näitä kumppaneita ei päästetä erinäisistä syistä, joista reviiriajattelu ei ole se kaikkein pienin. Exceleitä siis postitellaan pitkin poikin.

Mitä näille exceleille sitten tapahtuu, tuntuu olevan arvoitus myyntijohdolle. Myyjien kanssa kun tästä keskustellaan, vastaus on, ettei tehdä mitään. Se maanantai aamuna tullut excel siirtyy perjantaihin mennessä pöydän vasemmasta reunasta oikeaan reunaan, jossa on myös roskakori. Motivaatio tarttua exceliin ja kontaktoida siinä olevia nimiä on heikko.

Paljon laitetaan siis energiaa siihen, että kootaan CRM-järjestelmästä tai jostakin kaupallisesta rekisteristä asiakaskohderyhmä, tällätään se excel-muotoon, jaetaan kumppaneille ja odotetaan, että myynti lähtee nousuun. Kun sitten myynti ei lähdekään nousuun, kerätään vielä isompi kohderyhmä – varmuuden vuoksi – ja postitetaan se sitten kumppaneille. Tässä kohtaa myyjä on jo kypsä, sortuu valkoisiin valheisiin ja työ maistuu puulta.

Hyvä myyjä ansaitsisi hyvän työkalun.

Thomas Pälikkö

Leave a Reply