B-2-C kaupankäynti, kaupan aukioloajat ja inbound liidit

10.02.2015

Muutama fiksu yritys on jo noteerannut muuttuneen ostokäyttäytymisen, ja on myös reagoinut tähän. Siis sillä tasolla kuin siihen Aluehallintoviraston (AVI), Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston (Valvira), Ammattiliittojen Keskusjärjestöjen, Poliisin jne. lupaehtojen mukaisesti on mahdollista.

Facebook uudisti tavan käyttää internetiä, Google teki ostajista kuninkaita ja keisareita. iPad käveli paperiteollisuuden ja perinteisen median yli ja ostokäyttäytyminen pyörähti 180 astetta, kunnolla, lopullisesti, pysyvästi. Kivijalkamyymälöiden aukioloajat tai ylipäätään työskentelyajat eivät ole tähän kummoisemmin reagoineet – paitsi verkkokaupan keinoin.

 Inbound liidejä tulee eniten klo 10.00 – 21.00

Kuva: Inbound liidit, 2180 kpl, 11 kk, 2014. Kalusteita valmistavan yrityksen inbound liidien määrä kellonajoittain.

dom inbound

Asiakasta ei todellakaan kiinnosta, milloin putiikki on auki, kun itsestään inbound liidiä yritykseen tekee. Se kyllä kiinnostaa, kuinka nopeasti saa vastauksen. Ja nopeudella – jopa sekunneilla on merkitystä.

Näyttökuva 2015-06-03 kohteessa 10.27.01

Silkkaa rahaa ”deletoidaan” roskiin

Viikonloput on aika paha rasti. Asiakkaalla on aikaa notkua Googlessa ja tutkia, vääntää ja kääntää eri vaihtoehtoja mielin määrin. Tuossa ei firman myyntiorganisaatiolla ole kummoisiakaan valtakunnan vaikutusmahdollisuuksia asiakkaan eli inbound liidin eli ostajan otsalohkon asentoon. Ei voi kuin pitää peukut pystyssä, että asiakas tekee itsestään inbound liidin myös ”meidän firmaan”.

En yhtään ihmettele, että maanantai aamu ”ottaa päähän”. Se on monelle kauhun ja katastrofin paikka. Eritoten mikäli inbound liidit on ohjattu firman sähköposteihin, joita ei seurata viikonloppuisin – ja miksi seurattaisiinkaan. Delete -näppäin käy kuumana maanantai aamuna ja kaikki vähänkin kieroon menneet inbound liidien viestit lennätetään eetteriin hautaan. Vain Ostan tai Tilaan viestit noteerataan – laittaahan asiakas kyselyn uudestaan, jos ei nyt tällä viikolla saa vastausta. Laittaahan?

Paljonkohan tulisi lisäkauppaa, jos olisi keinot ja välineet hoitaa inbound liidit myös viikonloppuisin? Inbound liidien fiksuun hallintaan ja ohjaamiseen löytyy lääke – edealer™. Sitä kautta avautuu myös mahdollisuus miettiä, mitä kaikkea voisikaan tehdä virka-ajan ulkopuolella ja viikonloppuisin – ilman että firman ovet on auki ja viranomaiset kimpussa.

Presis inbound b-2-c, selostus saatavissa join.me virtuaalitapaamisen keinoin.