Asiantuntijapalvelut ja ostajan valta

02.02.2015

Joudun istumaan asuntoyhtiön hallituksessa puolipakolla – halukkaita kun ei löydy ja sattuu olemaan vuosien kokemus aiheesta. Eikä mitenkään ihmeellistä touhua ole ollut, kunnes menivät eduskunnassa muuttamaan asunto-osakeyhtiölakia. Lakimuutoksen seurauksena asuntoyhtiömme joutui “antautumaan” isännöitsijätoimintaa asiantuntijana operoivalle yhtiölle.

Muutama vuosi vierähti suht leppoisasti, kunnes jatkuvasti kohonneet isännöintikustannukset eivät enää vastanneet saatua palvelua. Samanaikaisesti “pilvi” alkoi näyttää yhä suurempaa roolia isännöinnissä tekniikan kehittyessä ja tähän ei nykyinen palveluntarjoaja kyennyt vastaamaan.

Asiantuntijapalvelua tarjoavien yritysten löytäminen

Google. Muita kanavia ei ole. Tavoitteemme asuntoyhtiössä oli löytää asiansa osaava isännöitsjiätoimisto, joka ei ole liian suuri, tarjoaa asuntoyhtiölle asuntoyhtiökohtaiset verkkosivut, jonne työnnetään ja josta asukkaat/osakkaat/hallitus voi ladata/lukea/tiedottaa kaiken asuntoyhtiön hallinnoimiseen tarvittavat dokumentit. Lisäksi taloushallinto, verotus jne.

Pääkaupunkiseudulta haarukoitui Googlen kautta 6 potentiaalista, joille laitettiin näiden verkkosivujen yhteydenottolomakkeiden kautta tarvittavat tiedot tarjouspyyntöä varten. Läheskään kaikilla ei fiksua ja dynaamista yhteydenottolomaketta ole ja nämä jäivät vaille tarjouspyyntöä – ei ole tätä päivää runoilla johonkin info@yritys.fi sähköpostiosoitteeseen riilumraalumia. Kahden yrityksen kanssa saimme sovittua face-2-face tapaamiset.

Olimme asuntoyhtiönä ostajan roolissa, päätös oli jo tehty. Isännöitsijätoimistojen verkkosivujen kautta olimme saaneet selkeän kuvan palveluista, hinnoista, toimintatavoista, resursseista ja avainhenkilöistä. Kysymys oli enää pienistä yksityiskohdista asiantuntijapalvelussa ja kemiasta.

Isännöitsijätoimistoedustajien tapaamiset

Isännöitsijätoimisto A. Nuorehko kaveri, joka räpläsi tietokoneensa yhteyksien kanssa tovin, kunnes päästiin asiaan. Alkoi verkkopalvelun esittely, jota olimme testanneet demotunnuksien avulla jo useamman kerran – ei mitään uutta. Eteemme lykättiin hinnasto ja palvelukuvaus, jonka olimme jo ladanneet yrityksen verkkosivuilta evaluontivaiheessa – ei mitään uutta. Tässä kohtaa kysyin, josko kaveri olisi se henkilö, jonka kanssa yrityksessä operoisimme. Ei ollut, oli vastaus – oli myyjä, eikä edes tiennyt, kuka asuntoyhtiötämme tulisi heidän taholtaan operoimaan. Keskustelu loppui siihen.

Isännöitsijätoimisto B. Vanhempi konkari, ei tietokonetta, muistiinpanoviihko. Kertoi oman historiansa, miten ajautui alalle ja mitä on tullut tehtyä ja käänsi asian olennaiseen. Missä kunnossa asuntoyhtiömme mielestämme on ja mitkä ovat suurimmat korjaukset, joita on viimeisen 10 vuoden aikana tehty. Tunnin sessio, jossa saimme selkeän kuvan, mitä tuleman pitää, jos tämä ja tämän taustajoukot valitaan. Niinhän se meni.

Ostajan valta

Isännöintiin liittyvien asiantuntijapalveluiden ostaminen teetti töitä. Teimme ostoprosessia itsenäisesti – tutkimme, käänsimme ja väänsimme yritysten verkkosivuja tunteja, testasimme demotunnuksilla palveluita ja keräsimme osaamista ja kokemuksia. Mitään dramaattisia eroja isännöitsijätoimistojen verkkosivuilla ei ollut – ainakaan niiden kohdalla, jotka validoituivat jatkoon. Löytyi Googlesta paljon kuraakin – jonka näki heti, eikä yritys saanut meiltä tarjouspyyntöä – ja miksi olisi saanut? Olisi tuhlannut aikaamme.

Kun tällaisen itsenäisen ostoprosessin jälkeen yritys lähettää paikalle myyjän, joka puhuu samat asiat kuin verkkosivuilta on luettavissa, herättää se lähinnä vitutuksen tunteita hukkaan menevästä ajasta. Asiantuntijaa sen sijaan on mukava kuunnella.