Aktiivinen vai passiivinen myyjä?

11.03.2012

Saimme vihdoin toimitettua maailman toiseksi suurimmalle maansiirtokoneita valmistavalle ja myyvälle yritykselle näille räätälöidyn edealer™ sovelluksen. Kova oli vääntö ja paljon opimme asiakkaan liiketoiminnasta ja myyntiin liittyvistä haasteista. Ja ihan samat haasteet tuntuu olevan kaikilla, joidenka tuotteita asiakkaat voivat internetin kautta analysoida ja vertailla.

Sain kutsun keittiöitä valmistavaan yritykseen ja ennen vierailua tutustuin yrityksen verkkosivuihin. Lähetin myös tarjouspyynnön mökkikeittiöstä yrityksen verkkosivujen kautta ja yrityksen myyjä soitti 4 päivän päästä. Erittäin ystävällinen ja osaava myyjä, oikein miellyttävä. Selvisi, että kyselyni oli mennyt pääkonttoriin verkkosivujen ylläpidosta vastaavalle henkilölle, joka sitten jakaa nämä kyselyt myyjien sähköpostiin. Myyjä ei tiennyt, koska olin kyselyn lähettänyt ja tuskaili, kun kerroin ajankohdan. Sinänsä aktiivinen myyjä joutui tahtomattaan passiivisen myyjän rooliin.

Kun asiakas kontaktoi verkon kautta myyntiä, minne menee kontaktipyyntö, kenen vastuulla se on, kuinka nopeasti kyselyyn vastataan ja mitä kontakitiedolla sitten tehdään? Siirretäänkö se CRM-järjestelmään ja kenen toimesta. Onko olemassa kontrollia siitä, että kontaktipyynnölle joku on jotain tehnyt? Onko myyjä aktiivinen vai passiivinen, millä se mitataan?

edealer™ automatisoi asiakaskontaktien siirtymisen myynnille reaaliaikaisesti ja niin, että voidaan todentaa, milloin kontakti tuli, kuka sen otti ja koska.

Mitä ei voi mitata, sitä ei voi johtaa.

Leave a Reply