63% yrityksistä suunnittelee organisaatiomuutosta vuodelle 2014

28.01.2014

Helsingin Sanomat 28.1. MPS:n tutkimus: 63% yrityksistä suunnittelee organisaatiomuutosta vuodelle 2014. MPS:n tutkimuspäällikön Niilo Mäkelän mukaan tälle vuodelle suunniteltujen muutosten määrä on poikkeuksellisen suuri. ”Melkein kaksi kolmesta suomalaisesta työpaikasta aikoo myllertää organisaationsa tämän vuoden aikana. Suunnitelmat organisaatiouudistuksista käyvät ilmi henkilöstökonsultointiyhtiö MPS:n tekemästä tutkimuksesta, joka julkaistiin eilen maanantaina.

Teknologiajohtaja Tuomo Alasoini Teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskuksesta Tekesistä kuvaa organisaatiouudistuksia ”köyhän miehen keinoksi” parantaa kilpailukykyä.
”Suomessa on viime vuosina pyritty parantamaan kilpailukykyä organisaatioita muuttamalla. Vähemmän on satsattu esimerkiksi uusiin tuotteisiin ja palveluihin”, hän sanoo.

Vuonna 2010 tehdyn vertailututkimuksen mukaan Suomessa tehtiin EU-maista eniten organisaatiouudistuksia.
Alasoini selittää tätä sillä, että suomalaisyritykset kilpailevat joustavuudella, asiakaslähtöisyydellä ja nopeudella.”

Ja allekirjoittaneen kommentti:

Jotenkin luulin (oletin), että tämän maan kaikki organisaatiot olisi jo pöllytetty ja että olisi jo ymmärretty asiakkaiden ostokäyttäytymisen muutos – vaan eipä siltä näytä.

Vuoden 2010 tutkimuksen mukaan Suomessa tehtiin eniten organisaatiouudistuksia Euroopassa ja tavoitteena näissä muutoksissa on ollut joustavuus, asiakaslähtöisyys ja nopeus – ja näissä mitä ilmeisimmin ei olla onnistuttu – ja nyt sitten yritetään uudelleen.  Tällainen johtopäätös syntyy, jos MPS:n tutkimusta vertaa Pwc (Pricewaterhousecoopers) tutkimukseen, joka julkaistiin Kauppalehdessä 22.1.2014 http://www.edealer.fi/blogi/toimitusjohtaja-pelkaa-ostajaa-kauppalehti-22-1/.

Taisi monilta jäädä huomaamatta se olennaisin – asiakkaiden ostokäyttäytymisen muutos. Ihme jos on jäänyt huomaamatta, tilastoja ja tutkimuksia kun löytyy pilvin pimein.

Ihmisiä siirtämällä, toimenkuvia muuttamalla tai vastuualueiden uusjaolla ei maailma parane enää – tarvitaan aika radikaali (myynti)kulttuurin muutos yhdessä uusien automatisoivien modernien työkalujen kanssa. Käytännössä tarkoittaa, että tehdään vähemmän ja saadaan enemmän- ei paha, vaan hyvä!

 

Thomas

Näyttökuva 2014-01-08 kohteessa 20.17.46